CONTACT

 
MUZIEKTHEATER TRANSPARANT
Muziektheater
De Vallei (een apocalyps)

Zaal: grote zaal
Beschikbaar: hele seizoen in overleg (alleen weekdagen)
Lengte: 90 minuten zonder pauze
Bijzonderheden: piano noodzakelijk
Garantiesom: € 9.500,00 excl. alle kosten (reis, catering + verblijf cast en ploeg, transport decor, auteursrechten (10% van de uitkoopsom), huur technisch materiaal, huur instrumenten indien van toepassing). De BTW is verlegd
Muziektheater Transparant

De Vallei (een apocalyps)
Concept: Eric Sleichim en Hans Op de Beeck
Tekst, regie, decor en kostuums: Hans Op de Beeck
Compositie en muzikale leiding: Eric Sleichim
Dramaturgie: Tobias Kokkelmans
Artistiek adviseur: Alex Mallems
Vrouw (vocaal): Claron McFadden/Lore Binon  
Man (spel): Dirk Roofthooft 
Ensemble Bl!ndman: Raf Minten, Koen Maes, Pier Rebel, Pieter Pellens (saxofoons en andere instrumenten)
Lichtontwerp: Peter Quasters 
Geluidstechniek: Karel Marynissen

Een productie van: Muziektheater Transparant 
In coproductie met: Bl!ndman, deSingel, Theaterproductiehuis Zeelandia, Romaeuropa festival, TANDEM scène nationale
Met de steun van: Tax shelter van de Belgische Federale Overheid

MUZIEKTHEATER TRANSPARANT

Voorstelling:
De Vallei (een apocalyps)

In het midden van een kleine arena staat een ronde tafel waaraan een man zit. Hij brengt ons een onwaarschijnlijk levensverhaal. Hij wordt er omringd door muzikanten, die zijn tragische vertelling ondersteunen, kleuren en becommentariëren. Tussen hen bevindt zich een raadselachtige vrouw. Is zij zijn bewaarengel, zijn geweten, zijn verloren gewaande dochter?

Sopraan Claron McFadden (afwisselend met Lore Binon) en acteur Dirk Roofthooft worden geflankeerd door het saxofoonkwartet Bl!ndman in dit deels vertelde, deels gezongen verhaal, muzikaal geïnspireerd op de 15de-eeuwse Missa Gaudeamus van Josquin des Prez.

Voor deze nieuwe creatie werken beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck en componist Eric Sleichim voor het eerst samen.

Recensies

'De vallei' weet te intrigeren door de straffe tekst in combinatie met het piekfijne lichtontwerp van Peter Quasters (…) De tribune waarop de vier muzikanten én soms ook Claron McFadden zitten, is stilistisch knap en staat op zich. (…) 'De vallei' wist ons dus te boeien (…) de basis is sterk en deze muziektheatervoorstelling zal hoogstwaarschijnlijk nog groeien naarmate die meer gespeeld wordt. 
Concertnews.be *** 1/2 - 3 mei 2019 

'De vallei' heeft iets van een gothic story. Het lijkt of Op de Beeck hier een van de zaalinstallaties tot leven wekt. Gaandeweg verkennen we horrorkamers, opgeroepen in aloude verhalen over liefde, dood en rouw om een verloren wereld. (…) Losjes varieert de muziek op de structuur van een mis van Josquin Des Prez, door het saxofoonkwartet vertaald naar een bijna onaardse sereniteit. Intussen krullen Op de Beecks kleurrijke volzinnen sensueel rond verbeelde landschappen. 
De Standaard *** - 6 mei 2019 


Binon zingt als een engel, heeft een ideale stem voor deze oude muziek en beweegt zich comfortabel op het bedje van de saxofoonklanken van Bl!ndman. 
Theaterkrant - 29 augustus 2019 


De locatievoorstelling is een heerlijke woordenstroom en een fascinerend klankpalet ... De voorstelling 'De Vallei' is één prachtige metafoor (...) Dat de ondertitel ’Een apocalyps’ op een einde der tijden wijst, is niet beangstigend. Of het moest zijn dat het beangstigend mooi is (...) Eigenzinnig, maar in harmonie met de loop der dingen. Een apocalyps om naar uit te kijken. 
AD ***** - 30 augustus 2019 


 Publiciteit
 PreviewBestandsnaamAfmeting  

VD_The Valley (An Apocalypse)_NL.pdf 789.74 kB