CONTACT

 
ORKATER
Muziektheater
 Woiski vs. Woiski

Zaal: middenzaal
Beschikbaar: februari tot maart 2018
Lengte: avondvullend
Garantiesom: € 2.000,00 excl. 10% AR en de wettelijke BTW

Woiski vs. Woiski
Tekst: Esther Duysker
Regie: Geert Lageveen
Spel: Mike Libanon, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Michiel Blankwaardt en Gery Mendes
Muziek: Gery Mendes e.a.
Foto: Sofie Knijff

ORKATER

Voorstelling:
Woiski vs. Woiski

Coproductie van Orkater en het Bijlmer Parktheater

Woiski vs. Woiski
een muzikale battle tussen vader en zoon

Woiski vs. Woiski vertelt het schrijnende levensverhaal van vader en zoon Woiski die ondanks hun moeizame verhouding furore maakten en Nederland verrijkt hebben met hun aanstekelijke muziek.

Max sr. kwam in de jaren dertig, als een van de eerste Surinamers naar Amsterdam en opende daar zijn eerste nachtclub. Hij en zijn zoon Max jr. moesten zien te overleven in het witte Nederland.

Waar Max sr. zich met charme en bluf weet aan te passen en daar gelukkig mee lijkt te zijn, komt Max jr. in verzet. Op een avond in nachtclub la Cubana, komt hun strijd in een beslissende battle tussen muziekstijlen en karakters tot een hoogtepunt.

Een verhaal over identiteit, immigratie en ontworteling, waarin kleur alles bepalend lijkt te zijn.


PERSQUOTES:
 

DE PIJN VAN VADER EN ZOON ACHTER FAÇADE VAN FEEST ★★★★ - Trouw

“Een complex verhaal, maar al die verhaallijnen en gebeurtenissen lopen in de regie van Geert Lageveen organisch door elkaar zonder ook maar een moment verwarring op te roepen.”

“Michiel Blankwaardt schakelt moeiteloos van knorrige oude man met bril en bevende linkerhand naar achtjarig jongetje met grote ogen vol verbazing en pijn. Ontroerend om te zien.”

“Ondanks het dramatische verhaal is de voorstelling een groot feest door de heerlijke muziek. De drie acteurs zingen en dansen geweldig, bijgestaan door de muzikanten Gery Mendes, Vernon Chatlein en Sophie Anglionin.”

VROLIJKE MUZIEK ÈN HISTORISCHE LESSEN IN WOISKI VS. WOISKI ★★★★ NRC Handelsblad

“deze buitengewoon geslaagde, biografische muziektheatervoorstelling”

“Dat alle ambities (vrolijke muziek, familiedrama én historische lessen) tot een goed einde worden gebracht, is mede te danken aan de drie fijne muzikanten en drie uitstekende acteurs.”

“Mike Libanon is geknipt voor de rol van de aalgladde charmeur Max, die kickt op zijn maatpak. Manoushka Zeegelaar Breeveld maakt van Alma een pittige echtgenote, die niet met zich laat sollen.

“De meeste indruk maakt Michiel Blankwaardt, die zweeft tussen wanhoop en frustratie als de zoon die door zijn vader als goedkope arbeider wordt ingezet en als de bejaarde die zich heeft vastgebeten in zijn lot.”

GELAAGD THEATER OVER ZWART EN WIT MET SWINGENDE MUZIEK - NoordHollands Dagblad

“Woiski vs. Woiski is een in alle opzichten geslaagde ‘multiculti’ voorstelling: muziektheater dat vermakelijk is zonder al te oppervlakkig te zijn, leerzaam zonder al te politiek correct te zijn, en aangrijpend zonder ook maar een moment sentimenteel te worden.”

SURINAAMS-NEDERLANDSE GESCHIEDENIS IN PERSPECTIEF GEPLAATST ★★★Theaterkrant

“De muzikanten springen moeiteloos met plezier van Kaseko naar Bach en Calypso”

"Muzikant Mendes speelt af en toe ook de rol van charismatische verteller, wat hem op het lijf geschreven is. Verder hebben de makers ervoor gekozen om Max Woiski jr. vanuit zijn verpleeghuis terug te laten kijken op zijn jeugd en zijn vader. Deze scènes met de tragiek van oude en doorgegeven pijn, worden sterk gespeeld door Blankwaardt en prettig gedoseerd met de comic relief van zijn verpleegster Mieke (Manoushka Zeegelaar Breeveld)."

"Als je het verhaal van Woiski sr. & jr. echter nog niet kent of alleen van het nummer ‘B B met R’ dan is het tragische verhaal over identiteit, immigratie en ontworteling in deze vermakelijke vertolking, indrukwekkend genoeg."

"Het is uiterst fraai hoe deze makers zich gewapend met feiten over dit stukje Surinaams-Nederlandse geschiedenis ontfermen en niet schromen om dat kritisch in perspectief te plaatsen."

WOISKI VS. WOISKI: IK WOU DAT HET EEN NETFLIX SERIE WAS – BijlmerEnzo.nl

“Wij Bijlmenaars zijn niet het makkelijkste publiek, of laat ik het anders zeggen, we zijn erg betrokken bij wat zich op het podium afspeelt. En dat zullen we je ter plekke laten weten. Maar al gauw is iedereen in de zaal vergeten dat we bezoekers zijn van een voorstelling, al gauw voelen we ons stille getuigen van een zeer intiem verhaal. Een verhaal dat verre van oppervlakkig is, dat het clichébeeld van de vrolijke zwarte wegblaast en laat zien wat er achter de façade zit.”

“Je voelt je hart uitgaan naar Max Senior, terwijl je hem tegelijkertijd veracht om zijn wangedrag. Je voelt begrip voor de verbitterde Max junior, ook al vind je dat hij zijn afkomst verloochent. En hoewel je vanaf het eerste moment gek bent op Alma, zal je evengoed gefrustreerd over je stoel schuiven, alsof met de hare ook jouw ruggegraat je lijf lijkt te hebben verlaten.”

ORKATER: ONTWORTELING VAN SURINAAMSE VADER EN ZOON IN NEDERLAND – Het Parool

Ontworteling is voor Lageveen het kernwoord in Woiski vs. Woiski. "Dat gaat niet over dat je ooit over de oceaan hierheen bent ­gekomen, maar over hoe moeilijk het is om te worden geaccepteerd in een witte maatschappij. Wij laten zien hoe belangrijk kleur is. Hoeveel er van afhangt en hoeveel er op afgerekend wordt, óók in Suriname. De hele zwart-witproblematiek ligt nog altijd heel gevoelig en genuanceerd."

Michiel Blankwaardt: "Dit is de trieste ­paradox, dat je wordt wat je haat. Ik vind het mooi dat het verhaal gaat over die pijn. De zoon probeert zich te verbinden aan zijn vader, maar merkt dat hij heel anders is. Hij wil het anders doen, maar bewandelt uiteindelijk toch hetzelfde pad."

“Het is een universeel thema, dus niet alleen maar een Surinaams verhaal. Ik heb me altijd wel ontworteld gevoeld. Pas toen vijf jaar geleden mijn dochter werd geboren, voelde ik dat ik mijn wortels had geplant.”

Mike Libanon: “De Max die ik speel heeft gevochten om een plek te vinden en om geaccepteerd te worden in Nederland. En daarvoor verloochende hij zichzelf."

BB MET R, DAT IS BRUINE BONEN MET RIJST Het Groterecensieboek

“Over het spel kunnen we kort zijn: het is gewoon goed, evenals de zang en de muziek. Ook het verhaal is interessant.”

“En wees gewaarschuwd, sommige liedjes blijven lang in je hoofd hangen.”

 


PUBLIEKSREACTIES:
 

“Zo mooi. Zo, zo Mooi!” – Tosca, 10 januari 2018

“Kippenvel. Ik heb nooit geweten dat de huidskleur zo allesbepalend was.” – John, 10 januari 2018

“Wij zijn diep onder de indruk! Woiski vs. Woiski is een mooi, sober en aangrijpend verhaal met veel symboliek. Alles beweegt mooi door elkaar heen, voelt heel natuurlijk aan en de timing is magisch. We hebben ons geen seconde verveeld tijdens de 70 minuten durende voorstelling. Geen moment was cliché. Het spel, de muziek, de regie: alles was sterk!” – John en Roos Leerdam, 10 januari 2018

“Dit zijn nou echt onze verhalen. Dit is onze cultuurbeleving. Dit stuk is af. Van begin tot eind. Helemaal af.”  – Astrid, 10 januari 2018

“Indringend. De man-vrouw verhouding komt haarscherp naar voren. Met name de vrijheden die de man zich toe-eigent ten koste van de vrouw, maar ook de wijze waarop hij zichzelf daarmee tot een zeer eenzame figuur maakt. Maar ook die precaire vader-zoon relatie. Junior, die geen andere keus had, al beweerde zijn vader van wel.

Maar ik vond het ook herkenbaar, de wijze waarop huidskleur en etniciteit allesbepalend is voor jouw rol in de maatschappij en de posities die je daardoor kunt bekleden of juist absoluut niet. Het is duidelijk dat dingen gaan zoals ze gaan, maar wat schuilt er nou achter de ziel die dit beleeft? Dat stukje hebben ze heel goed neergezet. De zwarte jongen, de ariër, de lichtgetinte. Om beroemd gevonden te worden, was Woiski bereid om allerlei offers te brengen naar de Europeanen toe. Die ga je trakteren alsof het jouw kinderen zijn die jarig waren. Om zijn eigen voordeel te behalen.

Wat ik ook mooi vond was het thema van aansluiting zoeken bij de eisen die de Europese samenleving stelt. Het manipuleren van normen om die aansluiting te kunnen vinden. Woiskis duidelijke verzoek om erkenning van deze fenomenen, maar ook de wijze waarop hij zijn zoon leert om hier mee om te gaan. Wanneer sta je op je principes en wanneer neem je juist verantwoordelijkheid voor je eigen gezin. Er moet brood op de plank. Maar ten koste van wat?

Wanneer een Nazi bereid is om een man die duidelijk geen zuivere Germaan is, te accepteren als zodanig, alleen maar omdat de man Woiski heette en kon verklaren waar zijn familie vandaan kwam. Een man die overduidelijk Surinamer was. Waar blijven dan die normen en waarden?” – Berry, 10 januari 2018

Een voorstelling vol dynamiek en passie, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, met zeer heftige momenten. Mij is nu duidelijk dat Woiski niet alleen is/was “BB met R” en “Rijst met Kousenband”, Woiski is/was meer, veel meer! Lieve Manoush c.s.: chapeau! Heel veel succes - Jennifer de Miranda, 12 januari 2018

Lieve mooie woorden? jullie hebben ons omver geblazen ! Wat een aankleding, muzikaliteit, moves, timing, dialogen, acteerkunst, zangprestaties, emoties en levenslessen. Onze woorden schieten tekort. - Nico Eigenhuis, 12 januari 2018

Wat een bijzonder mooie voorstelling! Debje FajaLobi, 13 januari 

Ik was erbij en vond het ONTROEREND mooi! Ga nu aan het begin van de tour want na de eerste keer wil je het nog een keer of meer zien dat garandeer ik je dus....REN – Jetty Mathurin, 13 januari 2018

“Bijlmer Parktheater Amsterdam Zuidoost, Theater van het nieuwe Nederland. Woiski vs.Woiski, indrukwekkend, intens, sterk gespeeld. Zeer aan te bevelen!” - Nenita La Rose 14 januari 2018

Wat een voorstelling: een feest maar soms ook treurnis der herkenning. Heeft me diep geraakt. Ik hoop op theaterzalen zo vol als La Cubana op haar hoogtepunt! - Jennifer Hensen, 14 januari 2018

"Zo genoten van de première van Woiski vs Woiski. Alles klopt aan deze productie. Goed script. Prachtig en gelaagd verhaal over getroubleerde vader en zoonrelatie waarin de geschiedenis van Suriname en Nederland en tweede wereldoorlog terug komt. Geweldige acteurs: Mike Libanon, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Gery Mendes en Michiel Blankwaardt. Goede muzikanten en sterke regie van Geert Lageveen. Chapeeu! Gaat dat zien. In het Bijlmer Parktheater t/m 28/1. Daarna toernee door Nederland. Het is een gezamenlijke productie van het Bijlmer Parktheater em Otkater. #actueel #woiskivswoiski" - Christine Otten, 14 januari 2018

Prachtige voorstelling gezien in het Bijlmer Parktheater vanmiddag. WOISKI Prachtige acteurs/muzikanten die in een sober decor een indringend verhaal vertellen over zwart en wit in de jaren 30 40 en 50, in Amsterdam. Lach Traan Pijn Verdriet Schaamte alles ging door me heen. Dankjewel Bijlmerparktheater en Orkater! Hier geloof ik in! – Chrisje Comvalius, 14 januari 2018

Geweldige co-productie @BijlmerParkth en @OrkaterMexHond : #WoiskivsWoiski over Surinaamse Nederlanders, jaren 59/60, racisme, families. Terug en vooruitkijken. Dank #GeertLageveen @ManoushkaZB en zo veel anderen ! Krachtig stuk, nu op toernee na start in #Bijlmer - Jan Hoekema, 14 januari 2018


 Publiciteit
 PreviewBestandsnaamAfmeting  

WOISKI.pdf 775.04 kB
Woiski 2018-01-06 Interview Bodil Parool.pdf 2.80 MB
Woiski 2018-01-12 Interview Mike & Michiel Parool.pdf 1.27 MB
Woiski 2018-01-15 Recensie GooienEemlander.pdf 0.99 MB
Woiski 2018-01-16 Recensie NRCNext.pdf 1.26 MB
Woiski 2018-01-18 Recensie Trouw.pdf 1.15 MB

 Foto's
 PreviewBestandsnaamAfmeting  

Orkater_Woiski vs. Woiski_liggend_foto Sofie Knijff.jpg 2.37 MB
Orkater_Woiski vs. Woiski_staand_foto Sofie Knijff.jpg 2.33 MB