MET CLARON MCFADDEN
& CLAIRE CHEVALLIER
Chez Bricktop
Muziektheater in de vorm van een ‘live’ radiouitzending.
Sopraan Claron McFadden en pianiste Claire Chevallier richten met de songcyclus American Beauties hun spots op Afro-Amerikaanse artiesten die na de Eerste Wereldoorlog vanuit de VS naar Europa verhuisden.
Ada Beatrice Queen Victoria Louise Virginia Smith (1894-1984), beter bekend als ‘Bricktop’, was een Amerikaanse danseres, jazz-zangeres en vaudeville-artiest die tussen 1924 en 1961 de legendarische Parijse nachtclub ‘Chez Bricktop’ runde. Ze wordt gezien als ‘een van de meest legendarische figuren uit de twintigste-eeuwse Amerikaanse culturele geschiedenis’. Haar nachtclub ontpopte zich in geen tijd tot een bruisende ontmoetingsplaats voor Franse artiesten en Afro-Amerikanen die tijdelijk of permanent in Parijs verbleven. Ze konden er ontsnappen aan het racisme waarmee ze in Amerika systematisch te maken kregen. In Parijs vond deze groep niet alleen erkenning, sommigen oogstten er ook roem en rijkdom.
‘Chez Bricktop’ wil die tijd doen herleven: het muziektheater roept de sfeer van Montmartre op, dat in die dagen bekendstaat als het ‘Harlem van Parijs’. De voorstelling keert terug naar de periode dat de jazz uit Amerika komt overgewaaid (met onder meer James Reese Europe, Scott Joplin, Cole Porter en Duke Ellington) en onderzoekt de invloed van dat nieuwe genre op de Parijse scene van die tijd (met onder meer Erik Satie, Maurice Ravel, Claude Debussy en Django Reinhardt).
Regisseur Luigi De Angelis ziet de voorstelling als een live radioprogramma: hij verplaatst de sfeer van een club van honderd jaar geleden naar een hedendaagse radiostudio met publiek en speciale gasten.
“De uitvoering is een prachtig gespeelde en gezongen aaneenschakeling van Amerikaanse en Franse songs en composities, alle ontstaan uit de wisselwerking tussen Afro-Amerikaanse musici die het systematische racisme in Amerika ontvluchtten en in Parijs een veilig toevluchtsoord zochten.”
Kester Freriks, Theaterkrant - 18/04/2024
“De voorstelling, waarvan de scenografie is opgevat als een radioshow, heeft ook een maatschappelijke kant. Het leven van Afro-Amerikanen in het Parijs van het interbellum was niet eenvoudig. Racisme lag altijd op de loer.”
Koen Van Boxem, De Tijd - 8/03/2024
***
De garantiesom is exclusief de volgende kosten:
* Catering voor artiesten en ploeg (of per diem)
* Reiskosten voor artiesten en ploeg (iedereen is van België behalve Claron)
* Huur en transport van een Erard-piano (een vleugelpiano is eventueel ook een optie)
* Overnachtingen (afhankelijk van de locatie – het exacte aantal overnachtingen moet nog bevestigd worden)
* Rechten
* VAT/BTW
Er gaan in totaal 5 mensen mee op tournee.